Nyheder for 2020

Melnik Bornholm 2014

onsdag 30 juli 2014

19. og sidste) delrapport

on 30 jul : 07:05  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Vi stod op til en meget diset og dugget morgen, men som det senere viser sig er det ikke andet end havgus her på Nordbornholm som denne dag var særlig kraftig. Vi havde afregnet aftenen før, og fået refunderet de 180,- vi have givet for 2 gange internet for en uge - bornholmerne skal åbenbart tjene alle deres penge i løbet af sommerferien ;-)

SID1STEDAG

Af sted i god tid og finde færgen til Ystad, og efter en times overfart landede vi så i Sverige. I bagende sol tog det sin tid at komme fri af færgelejet, alle var hektiske, det gør noget ved folk når det drejer sig om at komme på og af en færge....
Lidt før Malmø stod vi af motorvejen for at tanke, og det var lige hektisk der og larmende, det tog os lidt tid at vænne os til det efter 14 dages afslapning og relativ ro....

Vi tog motorvejen over Roskilde for ikke at køre ad Køge Bugt motorvejen der stadig er hæslig med ombygning, og det varede da heller ikke længe inden vi gav efter for lysten til at bare komme hjem, selvom vi egentlig havde besluttet at tage en overnatning undervejs, så det blev hamrende kedelig motorvejskørsel til vi ramte Skyttevænget ved 18:30 tiden.

Her er vores rute gennem helet turen - diverse afstikkere er også med :-)

SIDSTEDAG2

Det har været en god tour den - vi har begge fået vores lyster styret- MC-kørsel, shopping, solbadning og læsning, og set en masse spændende steder.

Hilsener fraa Mette og Arne - hjemme fra tour igen
søndag 27 juli 2014

18. (allernæstsidte) delrapport

on 27 jul : 19:17  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Her på sidste dag af vores lille MC-rundtur tog vi det aldeles roligt. Lang morgenmad og aviser på nettet, en time på stranden (Mette lidt længere) en dukkert (kun Arne) frokost på terassen og så lidt på langs med en bog - Mette i solen og Arne i dækning :-)

Arne tog et par timer på bimmeren - Bornholm diagonalt, Allinge > Neksø, og ad kystvejen hjem, så nu er Bornholm sgi da set!

Her sidst på dagen har vi været inde i Allinge til fods, det tager vel en 20 minutter i rask trav og få en efter min mening gennemsnitlig pizza, men ok, at sidde klods op ad havnen og følge med i livet der har bestemt sin charme.

SÅ ad Kyststien hjem, det tager noget længere tid med fuld mave og en lille bimler, og det går hele tiden enten op eller ned...
Her et billede fra hjemturen:

IMG 4143 Resized

Men der er pakket og afregnet, så det er kun småtterierne inden vi letter i morgen for at ramme færgen i Rønne til Ystad ved 10-tiden.

Hilsener fra Mette og Arne på tour. :-)
lørdag 26 juli 2014

17. delrapport

on 26 jul : 18:02  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Her er næstsidste news fra Bornholm.

Der var dømt turdag, og det blev Bornholm rundt - en tur på c. 100km.

Første stop allerede ved Helligdomsklipperne og jeg nåede kun ned til åbningen af den sorte gryde, så skulle jeg ikke længere. Klaustrofobien rørte sig allerede ved synet af den smalle sprække man skal igennem før grotten udvider sig længere ind, men nix - uden mig ;-)

Men flot er der også her og der er mange trin og skridt op og ned, godt vi er i så god træning, selvom livremmen nu har fået et hul ekstra ud.

Bornholmrundt1

Så videre ad 158éren og finde Paradisbakkerne, hvor vi gjorde som de fleste turister: Fandt rokkestenen, fik den til at rokke og gik tilbage igen. Det undrede mig lidt at der ikke var nogen i gang med at rokke (der er tykt med mennesker ved alle serværdigheder) , men jeg fik hurtigt hjælp da jeg prøvede selv, teknikken er korte hurtige hårde skub der så kan forstærkes når den begynder at gi´sig....

Bornholmrundt2

Efter madpakken videre ned omkring Dueodde strand, hvor der vankede kaffe og kage, og så videre gennem fladlandet i den sydøstlige kyststrækning. Et par korte stop - Hasle for en lille øl på havnen og Vang længere oppe for Vang Pier, der ikke var noget særligt medmindre man er lokalhistorisk inspireret.

Så nu sidder vi og nyder aftenen på campingpladsen, der er ved at blive lidt køligt i skyggen og havgusen trækker ind over land, men mon ikke Mettte får mig lokket med på en tur ned til vandet før natning ;-)

fredag 25 juli 2014

15 (og 16) delrapport

on 25 jul : 18:43  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Ja, vi er jo lidt bagefter, men her kommer news:
I går mødtes vi med Søren Sillehoved og 75 andre danskere, der også syntes, de skulle med på den guidede tur fra Ekkodalens P-plads! Søren var en stor fortæller - både om sig selv, Bornholm og Ekkodalens historie, flora og fauna.

Ekkodal1

Det var en meget spændende og en ganske udmattende gåtur. Derfor var der dømt afslapning om eftermiddagen - Arne på dobbeltsengen med bog, Mette med håndklæde og soldyrkning på den lille strand tæt på.

Ekkodal Morgenmas

I dag kørte Arne mig til Allinge - ca. 2-3 kilometer - og der var så dømt shopping. En ganske lille klud (T-shirt) blev det til. Købte ind til frokost og ringede til min taxaservice for afhentning.
Igen et par timer til mig på stranden, Arne bog og seng i huset. Han er ikke til al den hudkræft!

Til aften gik vi ad landevejen til Allinge Røgeri, hvor der var stort fiske-ta' selv-bord. Ganske lækkert, men man får jo spist alt for meget - bare spørg Arne!

Fyr

Gåturen hjem ad Kyststien hjalp lidt til at få rystet maden på plads.

Ekkodal Sejsild

- Lige nu sidder vi ude på vores terrasse, og det er faktisk første aften, vi kan det. Når solen står på om morgenen og eftermiddagen er her skønt, ja, næsten for varmt. Men straks solen er væk, køler vinden rigtig meget. Ganske fint til natten - så sover ældre mennesker bedre!
I morgen er der dømt "Øen rundt" med madpakken smurt, og vejrmeldingen er til det.
Hilsner fra Arne og Mette
onsdag 23 juli 2014

14. delrapport

on 23 jul : 18:07  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Op (igen) i god tid så vi kunne nå bussen til Gudhjem havn hvor færgen afgik 10:00. Strålende vejr (igen) med en frisk vind fra vest, og det var ret store buler på vandet - Mette klamrede sig til bænken et par gange undervejs, men vi var begge søstærke, i modsætning til en del andre der blev vartet op af besætningen med brækposer, der var en del der havde det virkeligt dårligt.

Vel ankommet efter en times sejllads, fandt vi Thora der er indfødt på øen, og som kan følge sin slægt flere hundrede år tilbage. Hun var bare god til at formidle sin store viden om øerne,

Christiansoe 1

på den anden side af havnen ligger jo Frederiksø der gennem tiden har huset de lavere stænder, og det hænger åbenbart stadig lidt ved. Lissom at der også altid har været problemer med færgefarten, med elforsyningen, med konernes hang til personlige skærmydsler og mændenes deraf følgende konflikter - meget morsomt altsammen ;-)

Christiansoe 2

Efter en times rundvisning fik vi en lækker sildeanretning og en gammel ost med sky og løg, og en gammeldavs æblekage med flødeskum samt kaffe - så var der fri leg og tid til lige at runde Månen og Tårnet, inden vi gik om bord på Ertholm igen klokken 14:00. Det var en helt anden sejllads hjemad med bølgerne (ned ad bakke som de kalder det) kun mærkbart ved lidt giren når agterstævenen slap bølgen der kom lidt agten for tværs ;-)

Så handlede vi lidt, og så lavede vi en lækker salat, og så så vi TV-avis (ikke opmuntrende) og nu har vinden også lagt sig helt, så der er helt stille, dejligt.

Christiansoe 3

Mette sidder med et kort over Bornholm og om lidt barsler hun nok med planer for i morgen, ja: Ekkodalen med Søren Sillehovede er det hotteste lige nu (google selv ;-)

Hilsener fra MC´s MC-mand.
tirsdag 22 juli 2014

13. delrapport

on 22 jul : 19:24  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Dagen startede skønt med morgensol på terrassen, hvor udsigten er ganske flot til havet. Efter morgenmaden var vi enige om en gåtur på Kyststien - jeg ville gerne finde den sandstrand, som var afbilledet på campingpladsens hjemmeside. Vi fandt den og blev enige om, at kroppen havde godt af et par timers hvile der.

Efter frokost fik vi lagt lidt planer: I dag hed det Hammershus,

Hammershus1

hvor vi brugte ca, 3 timer incl. en gåtur rundt om samme for at se Løvehovederne og den Våde Ovn. Ganske lang og udfordrende tur.

Hammershus2

Hammershus3

En forfriskning trængte vi herefter til og bestilte 2 stk hyldeblomstsaft - 25cl i hver flaske, som vi selv hentede. Da den unge pige ved kassen sagde 62 kr!! troede jeg, det var løgn. Hun syntes bestemt også, det var vildt, men mente, at det var fordi, det var lavet på Bornholm! Man kan jo godt forstå, at Danmark ikke bliver overrendt af turister. Nåh, nok om det.

Hjemad fra Hammershus med en afstikker til Brugsen, hvor vi handlede ind til en megalækker salat med tigerrejer og diverse. Mums.
I morgen har vi bestilt og betalt for billetter til Christiansø med afgang klokken 10 fra Gudhjem. Sejlturen tager 55 min.- ophold på øen i 3 timer, hvor indfødte Thora giver en rundvisning på en time. Derefter fri leg et par timer. Det glæder vi os gevaldigt til, og I hører mere i morgen.
Hilsner fra MC-Arnes kone
mandag 21 juli 2014

12. delrapport

on 21 jul : 20:17  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Så er vi landet her på Sandkaas Familiecamping, og har været inde i Allinge og handle med Bimmeren, og bagefter gik vi derind og fik noget god mad, der blæser en stiv vind i dag, men temperaturen er dog oppe omkring godt 20 grader her til aften. vi gik hjem ad Kyststien, og ramte ved Google maps hjælp opgangen til pladsen, hurra for 3G ;-)

Turen op til færgen i dag og over, gik fuldkommen normalt, og de sidste km op til Allinge blev tilbagelagt i ro og mag

Her er Mette der ved færgelejet i Sassnitz underholde et par bikere fra Nørre Snede:

Bornholm2

Og her præsenterer hun smukt ekvipagen og beboelsen:

Bornholm1

Det var bare lige det der var og fortælle om i dag - eer også lidt slidte efter varmeturen de sidste par dage i Tjekkiet og op gennem DE på hoteller uden aircon, så godnat herfra.

Hilsener fre Arne og Mette på tour.
søndag 20 juli 2014

10. (og 11.) delrapport

on 20 jul : 19:53  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
I går (hvad dag det end var ;-) var der afgang fra autocamp Melnik, og det var OK. vi synes vi har set og oplevet det vi ville, og havde også fået nok af danskermiljøet på pladsen (lutter fastliggere der er kommet gennem de sidste 17 år, og som ihærdigt forsægte at indlemme os i kollektivet ;-) Det lykkedes os på en venlig måde at sno os udenom....

Turen over 2 dage til stralsund gik af lutter landeveje, ogg det har været en flot tur op på tyskersiden af den polsk-tyske grænse (Oder / Neise)

Sådan ser Mette ud når vi holder pause - og jeg siger hver gang: " Hold kæft hvor ser du godt ud" - den virker hver gang :-)

Vi stoppede så i god tid i dag en times kørsel fra Sassnitz i Stralsund, hvor vi rundede die Altstadt, og godt det samme, for det er da en uanmindelig hyggelig og flot - tildeles velbevaret - bydel
MC PaavejtilStralsund1

Her lidt flere billeder fra turen rundt:
MC PaavejtilStralsund2

Og et mere:
MC PaavejtilStralsund3

MC PaavejtilStralsund4

Og her på det gamle torv var der lavet et vandlegeområde hvor der var et gevaldigt leben med børn der pjaskede rundt og have det hyleskægt, og det havde man og vi også på fortovscafeerne rundt om, når de fik solhatten blæst af af fontænen der skød med ujævne mellemrum inde midt i:
MC PaavejtilStralsund5

I morgen er det færgen til Bornholm fra Sasssnitz klokken 11:40, og Mette vil gerne være der længe før boarding, så vi skal tidligt op (igen :-)

fredag 18 juli 2014

9. delrapport

on 18 jul : 19:45  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Det var besluttet at tage af sted tidligt i dag for at gå turen rundt om søen ved Harasov, kun 10 km fra campingpladsen.
Det lykkedes også fint, Mette hentede friske rundstykker i Kaufland klokken 7:00 og vi var klar til afgang allerede ved 8:30 tiden - kun det allermest nædvendige kluns kom på, og så var der heldigvis ikke ret langt derop. Der er meget flot ved Harasov, ogg i turen går til var en times spadseretur rundt om søen et must.

At det indebar en del klatring og springen op og ned over væltede træstammer stod der ikke noget om, men det gjorde kun turen mere spændende, vi havde det helt for os selv....

vi kom faktisk ret langt væk fra søen for at passere en klippeknold, og på den anden side endte vi på privat område som vi krydsede i al hemmelighed, jeg er i gang med 3 bog af Ringenes Herre, og følte mig hensat til handlingen i den, det var faktisk dejligt at lege lidt :-)

Vi var hjemme ved midddagstid og termometeret viste et godt stykke over de fugtige celciusgrader, så eftermiddagen gik med kroppene på langs i skyggen.

Nu har vi pakket det meste, og tager tidligt af sted nordpå i morgen tidlig. Triller 9.eren i første omgang og er om det rykker, ellers snupper vi nok lidt motorvej ved Hoyerswwerda.

Hilsener fra Arne og Mette på Tour :-)
torsdag 17 juli 2014

8. delrapport

on 17 jul : 18:58  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item

Anden sidste dag i Melnik har stået i afslapningens tegn - bøger og en gåtur op til byen. Strækningen er dog at sammenligne med Alp H'huez, så motionen fik vi og når toppen nås, har man den mest pragtfulde udsigt. Vi nåede hjem inden et kraftigt regn/tordenvejr satte ind, men opklaring og tørring af vasketøj klarede vi også.
Ruten nordpå er lagt nogenlunde - starter på landeveje og ser, hvordan det skrider frem. Ellers må vi ty til motorvej længere oppe i Tyskland.
Borgen

Kafffe

Ellers ikke mere at berette, da jeg har lovet Arne at lægge et stjerneløb til ham til i aften/nat: Find små yoghurt på pladsen med vores indkøbte pandelampe! He-he.
onsdag 16 juli 2014

7. delrapport

on 16 jul : 19:58  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
I dag blev der efter en totalt afslappet formiddag i solen og læsning pakket det allernødvendigste til en tur op ad 270eren til MC-klubbben Pekelne Doly der har lokaler i nogle grotter - turen deropad er rigtig flot - sving og frodig natur, vejene som sædvanligt meget skiftende beskaffenhed...

270

270234

Ramte også et par byger på vejen, men gjorde holdt på et overvokset busstoppested, og senere under et par parasoller ved en landevejskro.

Vel deroppe på stedet der ingen adresse har, men blev fundet med koordinaterne fra deres hjemmeside www.pekelne-dolny.cz kunne man faktisk køre lige ind i grotten og gøre holdt ved baren, men der ar pissekoldt derinde, så kaffen indtog vi udenfor.
Meget spændende altsammen, og meget alternativt! Det er checkerne altså bare gode til.

Baen

Mcpekelnedoly

Vel hjemme igen på campingpladsen tvang Mette mig til at bestige bjerget igen for at finde et spisested i den gamle bykerne på toppen, og efter en formidabel pizza ramte vi lige ind i starten på en koncert på torvet hvor vi blev hængende til første sæt. Det var JABLKON der spillede, det var en dejlig oplevelse, købte da også en CD. Også ret alternativt faktisk. Deres baggrundstæppe fejlede nu heller ingenting:

Koncerten

Nå, men Mette er i badet og vi tørner ind om ikke så længe, det er faktisk ret udmattende at holde ferie ;-)

Hilsener fra Arne og Mette på tour.
PS: Billeder kommer på omelet hvis forbindelsen holder.
tirsdag 15 juli 2014

5 (og 6 delrapport)

on 15 jul : 18:41  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Nå! Så i går var vi i Prag - bussen ind til metroen og et par stop med den så dukker man op i turisthelvede mit den ganzen molevitten. Alle folkeslag - flest japanere - i tætte formationer, og Mette stålsat og forberedt på vej til de forretninger hun som minimum vil frekventere.
Metro Prag

Jeg holdt pænt ud og var kun lidt stille ind imellem - blev ikke engang parkeret i en bar, og som vanligt fik Mette heller ikke købt det mindste, til gengæld fik jeg som vanligt købt mig et par nye sneakers - godt man ved hvad man vil ha´når man shopper ;-)
Gaagaden Prag

Så gik vi mere rundt og kiggede på Prag, men det var faktik ikke til at sparke sig frem for mennesker.
Til gengæld fik vi en på opleveren på vej i bussen hjem - bussemanden havde åbenbart fået en reprimande fra selskabet på grund af en klage fra en passager, og hele vejen ud af prag var han oppe og stå i hver lysregulering for at sige sin uforbeholdne mening om den sag - han var SUR! Først vel ude af Prag faaldt han til ro igen - har et klip med ham men forbindelsen er for dårlig til et youtube upload....

I dag var vi så efter obligatoriske soltimer nede i Kutna Hora og se. Den er en del af Unescos kulturarv, og er meget flot. Var inde i denne katedral og gå en tur og selv om vi ikke er til kirker må vi sige det var et kig værd
Barbara Domkirken

De har også en stenbrønd der er meget gammel:
Stenbroend 380

Så skulle vi have kaffe - her er indgangen:
Mettepaavejtilkaffe

Vi var på hejmvejen inde og se Benkapellet i udkanten af Kutna Hora ret makabert med lysekroner af menneskeknogler og det hele udsmykket med knogler. Og så kørte vi hjem ad motorvejen, men det skulle vi aldrig have gjort, der er en totalt vanvittig trafik, så fremover blir vi på landevejene, dem har man næsten for sig selv.

Sidder lige nu på restauranten på pladsen, og Mette prøver at fange tjenerens opmærksomhed for at betale, hun mangler også selv lidt opmærksomhed kan jeg mærke, så slutter nu. Mange hilsener fra Arne og Mette på tour :-)
mandag 14 juli 2014

4. delrapport

on 14 jul : 08:11  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
I går var der dømt hviledag og total afslapning! Efter en nat på en madras der stak fjedrene ud i alle retninger var Mette oppe og snakke alvorligt med campingmutter, og en halv time senere kunne hun ved selsyn konstatere at hun heller ikke selv ville ligge på dem i fem minutter, så de blev skiftet i løbet af dagen, skønt!

Læse bøger, ligge i solen, trisse op på restauranten og få en omelet med tomatsalat, mere afslapning om eftermiddagen, og en tur op til borgen om aftenen, hvor vi ved der ligger en god restaurant, dejlig mad og hjem i seng....

Her et billede oppe fra borgen ned over sammenløbet af Moldau og Elben:

Borgen

På vej ned fra borgen mog torvet:

Selve torvet i Melnik - og der er sket rigtig meget i de 4 år siden vi var her sidst sammen med Flemming og Jane:

Melnik

Og her bare et kig ned iggennem en af arkaderne på torvet - det var jo søndag aften, så vi havde det stort set for os selv :-)

søndag 13 juli 2014

3. delrapport - sidste rejsedag før landing i Melnik

on 13 jul : 09:34  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Vi overnattede nær Nauen - lidt vest for Berlin. Havde booket en halv time før ankomst over mobilen og valgte en af de mere dyre. Vi ankom, og hotelfar meddelte, at køkkenet var lukket i dag, da de skulle have 2x80-års i morgen. Han kunne anbefale et pizzeria, som vi så frekventerede - ikke noget at skrive hjem om! Værelset var skønt og i landlige omgivelser.

Burgschloesschen

Næste morgen videre mod Melnik - lidt motorvej, og lidt landevej i smuk natur over Zinnwald. Her spiste vi på en lille pension, selv mc'ere, og de anbefalede os at besøge et sted lidt nord for Melnik. Ejes af en MC-klub, man kører ind i en kæmpe grotte, hvor bar og udskænkning forgår - stadig siddende på mc'en! At gasse mc'en op inde i grotten, er også et must.

GOPR0122 Resized

GOPR0132 Resized

GOPR0139 Resized

Herunder ses indgangen til Camp Melnik. Vi bor super her, bortset fra at Arnes, og til dels min, madras var med mærkbare spiraler. Dem prøver de nu at få skiftet for os.
Camp Melnik er en dansker-plads! og hvad er det første, øjet skuer, da vi ankommer? Til højre for vores residens- i campingvogn - ser jeg min kusine Mona og husbond. Nedenfor er kusine Ingelise og husbond! Så skal hilse fra dem begge - især i Ribe! Vi hyggede os med dem om aftenen.
I dag står den på afslapning, lidt vasken mcér, så vi kan være den bekendt. Sol/bøger/god mad og vin.
GOPR0143 Resized
fredag 11 juli 2014

2. delrapport Tesperhude - Briesenlang

on 11 jul : 14:30  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
Hej - der er ikke flyttet ret mange kilometer i dag, vi endte med - lissom på v-stromen - at rumle gennem den ene brolagte landsby efter den anden, frøken Garmin opfatter "uden Autobahn" som en besked på at finde de mindst og dårligste veje...

Men her et kig ud fra frokoststuen på hotel Elbblick:

Elbblick

Men egnen og landskabet er et gensyn værd, der er rigtig flot og idyllisk, skiftende fra de flotteste nyasfalterede veje, til det mest hullede brostensbelagte, der hist og pist har fået en klat nødtørftig tjære.

GOPR0112 Resized

GOPR0113 Resized

GOPR0104 Resized

Til sidst fik vi nok! Så frøken Garmin blev sat på plads og så fulgte vi B5éren til der hvor vi er nu. den sidste halve time holdt vi op imod en kraftig uvejrsfront der også slap et lyn i ny og næ. Vi nåede da også at ramme yderkanten med 5 minutters styrtregn, før vi i tørvejr kunne lande på BurgSchloesschen Brieselang.

I morgen rammer vi Melnik, og så skal der slappes af!
torsdag 10 juli 2014

1. delrapport - i nærheden af Lauenburg

on 10 jul : 16:30  Posted by aclo  Category: Melnik Bornholm 2014  Comments are turned off for this item
welcome.pngGoogle maps og frøken Garmin er ikke enige om hvad en hurtigste rute uden autobahn er.
Pakkeriet tog da også lidt længere tid end antaget, så afgang var først ved 10-tiden. Og efter de første 150km på landevej med flere vejarbejder og umleitunger og en titagende wund røv blev det alligevel til lit mere autobahn, men når man sigter efter Lauenburg, venstre om Hamborg blir det meget on / offf , så her er vi nu landet på Hotel Elbblick, 8 km udn for Lauenburg. Det skulle ellers være en flot by med egne seværdigheder und dass gane molevitten, men nu må vi se hvad Mette iger når hun kmmer fra badet - den første halvliter er forsvundet i dybet, så velværen breder sig og ferien er hermed erklæret for ÅBEN! ;-)

Smider nok et par billeder på lidt senere....

Hilsen - Arne og Mette på tur.