Nyheder for 2020

unique: 13856

Tyskland over Øerne 2015

torsdag 16 juli 2015

Dag 13 og 14 - hjemme igen :-)

on 16 jul : 18:38  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Sår´vi hjemme igen :-)

I går var der afgang fra Liselund hotel i Sundby, og planen var at tage ruten over Stubbekøbing > Bogø, men ruten med færgen Ida er overtaget ad "Det private". Desværre havde den maskinskade, og smeden arbejdede på sagen, blev der sagt da vi via mobilos fik kontakt med Idas kaptajn, den afgik først en time senere end annonceret, nå skidt så tog vi over Farøbroen i stedet, Så Bogø > Møn > og så op langs vandkanten i Køge bugt, før vi parkerede ved Radisson på Frederiksberg.

Så var der dømt hygge og underholdning ved Caya på slap line hos Lene og Anders - Thomas dukkede også op, og vi havde nogle dejlige timer sammen før "vi gamle" trissede småbeduggede hjem på hotellet

I dag - på dag 14 - tog vi så motorvejen hjem, med et lille kaffe pitstop lagt ind i Ribe på vejen for at se til Nis der havde haft en tur på hospitalet, Carsten og Lise var der også med kaffe og kage, jojo der kommer ikke bjerge af ingenting......

Mette benytter lejligheden til at at holde kontakten med det hjemlige :-)

På Frederiksberg opdagede vi hvordan man laver en helsides selfie:

Her er tælleren på GPSén - 2825 km blev det til i år, med hede, regn og magsvejr, vi er glade for at være hjemme igen, og har haft en dejlig tur!

Og her er så hele ruten:

Hilsener fra Mette og Arne - hjemme igen :-)
tirsdag 14 juli 2015

Dag 12 - Gifhorn > Sundby Guldborgsund

on 14 jul : 16:29  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Sår´der en update igen.
Her i Gifhorn - kan huske navnet fordi det rimer på morgenbrød - stod det ned i stænger her til morgen, så vi krøb modvillige i fuld mundering og svedte bravt allerede da vi roede ud fra parkeringspladsen. Men lidt fartvind afhjælper de værste pinsler, og min helt på bagsædet holder humøret højt, det er dejligt.

Men det var jo motorvej det meste af turen, og det som sædvanligt uden at der er noget at skrive om, og da vi ramte Femern 4 timer senere overhalede vi også skykanten, og så var der fuld sol resten af vejen, skønt, og særliigt da vi for første gang i 12 dage så åbent vand med sejlskibe på igen.

På færgen efter en halv times ventettid og 45 minutter senere var vi på Lolland, og sigtede efter Nykøbing med GPSén. Mette på Maps og søge hotel, og her vi så nu på Hotel Liselund på Sundby siden af sundet, der er dejligt.

I morgen kigger vi lidt mere på Lolland og Falster, og når vi har fået nok af det checker vi ind på Radisson på Frederiksberg, og derfra lader vi os beværte af Lene og Anders, og Thomas kommer også, Anne er desværre i Florida....

Hilsener fra Mette og Arne i de hjemlige temperaturer.
mandag 13 juli 2015

Dag 11 - mandag fra Bamberg til Gifhorn

on 13 jul : 18:32  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Hej igen!

Efter et solidt morgenmåltid lagde vi fra land i Bamberg klokken ca. 9. En ualmindelig smuk og spændende by. Aftenen inden havde vi tjekket samtlige vejrudsigter, som alle sagde, at vi skulle undgå Thüringer Wald og Harzen, som på det tidspunkt var vore rute. Vi tog over Gôttingen i stedet, og heldet var med os de første par hundrede kilometer på motorvej. Ved Göttingen gjorde vi holdt - madpause - tørvejr indtil da. Men med 18 grader ville det være fint at få regndragten på også. Arne siger, at han kunne se, at der ville komme regn, men hvor om alting er, var det super. Havde kun kørt et par kilometer, så stod det ned i stænger! Arne kørte rigtig godt og kørte mig sikkert til Gifhorn.

Her har vi indlogeret os Morada Hotel Isetal - og hvor er det bare godt at have google Maps og roaming på mobilen. Søg hoteller i nærheden - og wupti er der bid!

Just ankommet gik vi i baren - med mc-hår - og nød et glas hvidvin til konen og et par Pernods til manden. Så et bad og middag sammen med en masse repræsentanter og særlige lokale fra byen - ganske hyggeligt og et solidt måltid, som vil tage de næste par timer at fordøje!

Vi har adviseret de unge på Frederiksberg, hvor vi lander onsdag over middag en gang. Det glæder vi os meget til!
Hilsner fra "Hedetour'ne"- som er kølet en del ned på de nuværende breddegrader.

søndag 12 juli 2015

Dag 10, med flot køretur til Potterstein og grotevandring i Teeufelshöhle

on 12 jul : 19:16  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
I dag tog vi østpå til Potterstein hvor områdets flotteste grotte ligger. Den hedder Teufelsöhle og er omtalt her: www.teufelshoehle.de

Turen derover gik stille og roligt, og egentlig ikke noget særligt rent landskabsmæssigt, tyskerne har en lidt anden mening om hvilke ruter der skal markeres grønne på deres landkort, men det var da ok pænt, rent kørselsmæssigt kun en moderat udfordring.

Man bliver lukket ind i grotten i hold med guide på, og stopper forskellige steder hvor han fortæller om den og hvordan den blev opdaget, blandt andet fandt man adskillige hulebjørnskelletter, de nåede ikke ud ved en sammenstyrtning og sultede ihjel...

Og som ved så mange andre grotter er udgangen en lise og lettelse, hvor solen der skinner ned gennem grønne blade på bunden af en slugt:

Vel hjemme igen en sidste rundtur i Altstadt, en pizza på vores favoritsted, et billede ved det gamle rådhus hvor broen går tværs igennem bygningen der ligger på en ø i floden

Hillsener fra Mette og Arne der begynder at trille nordpå i morgen efter morgenmaden, dog med udsigt til en del regn og blæst der stilner af i l løbet af tirsdagen, nu må vi se hvor langt vi når ;-)
udskrifts venlig Lav denne nyhed til pdf

En dag med høj sol og sejltur på Donau-Mainz kanalen

on 12 jul : 07:10  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Her på dag 9 var vi så på en lille sejltur på Donau-Mainz kanalen, og vel ude af det pussenussede område med stokroser, lille venedig og bindingsværkshuse fra 1500-års tallet rammer vi industrihavnen. Den er overraskende stor her inde midt i tyskland, det tænker man måske ikke lige over:

Her en lidt alternativ placering af en hotelbåd:

Og her scrapjernsområdet:

Her er vi så på tilbagevejen op gennem slusen ind til indre by:

Og Mette der ser godt ud med hendes nye solbriller:

Og her lige et par teenagetosser der klods op ad den mest eftertragede fortovscafe holdt fotosession med hinanden, hvad gør man ikke for at få lidt opmærksomhed....

Resten af dagen gik faktisk med at læse og slappe af, inden vi til aftens fandt en hyggelig italiener og fik en middelhæderlig pizza med Risling og Rauchbier.

Hilsener fra Mette og Arne der i dag vil kigge hen forbi Pottenheim og se nogle grotter der, som skulle være ret spektakulære.
lørdag 11 juli 2015

Lille opsummering p de sidste dage

on 11 jul : 08:07  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Hej - her på dag 9 af vores sommertur vågnede vi på Arkaden Hotel ved karmeliterklosteret i Bamberg og har fået en dejlig morgenmad mit den ganzen molevitten.

Tyskland 2015 Dag 6 02

Vi landede her i går i god tid efter 5 timer på motorvej, det var lidt hektisk og ikke spor hyggeligt, men det bringer en fremad. Skiltningen på hotellet er ret lousy, og det tog noget tid at finde receptionen, og derefter et sted at parkere bimmeren, men på den anden side er det ret hensynsfuldt overfor de flotte gamle bygninger t de ikke er plastret ti med skilte.

I går tog vi en lille rundtur til fods i en del af den gamle by, som er meget smuk og spændende.
Samtidigt er Bamberg også universitetsby og det mærker man tydeligt når man bevæger sig rundt, med mange til dels ret alternative, både unge og ældre mennesker, meget charmerende....

Her lige et par billeder fra indre by, i en by på Esbjergs størrelse - lige oppe bagved ligger der en kæmpe kirke med 4 spirr, og ikke langt derfra en endnu større domkirke, hvor der render japanere og amerikanere rundt efter små flag.

Tyskland 2015 Dag 6 01

Tyskland 2015 Dag 6 03

Tyskland 2015 Dag 6 04

I dag - på 9. dagen her i Bamberg - læser vi lidt, og senere på formiddagen skal vi på en sejltur på floden - vejrudsigten lover sol og 28 grader, så det er der bare i orden ;-)

Hilsen fra Mette og Arne.
torsdag 09 juli 2015

Dag 6. uden særligt program -

on 09 jul : 15:50  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Her på 6. dagen er vi gået ind til Bacharach og set denne smukke by som vi faktisk havde næsten for os selv - med vanlig handlekraft sørgede Mette nemlig for vi allerede var derind 10:15, og det var rigtig rart. I byen står ogå det ældste hus langs Rinen, det har været kulisse i nogle filmoptagelser, så ved vi det ;-)

Tyskland 2015 Bacharach 1

Mange krinkelkroge og smøger er der, men bækken der løber gennem byen er mange steder ført i tuneller under husene

Tyskland 2015 Bacharach 2

Der er også en borg her, med Cafe og parasoller, men vi valgte at fouragere hos den lokale slagter og købte Brötchen med Saumagen, Fleischkäse og Grillschinken, mums...

Tyskland 2015 Bacharach 3

Tyskland 2015 Bacharach 4

Hjemme i Schulstrasse igen har vi dangderet den i sengen med læsning, kun med behagekig afbrydelse af hvidvin og macadmaianødder i liggestolene i haven.

Hilsener fra MEtte og Arne - nu i mere menneskelige varmegrader (kun 20)
onsdag 08 juli 2015

Dag 6. over Hunsrück og hjem ad de små veje...

on 08 jul : 18:45  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Stille og rolig formiddag med tøjvask, læsning - og Arne skulle lige ud på 4 km langs Rhinen! Jeg holder stadig ferie!! Ved 11-tiden tog vi på tur til Hunsrück, hvor Arne havde fundet en rute. Desværre havde vejrskiftet ved Rhinen (her 20 grader) gjort, at vejret var ekstremt blæsende og koldt deroppe (15 grader). Godt vi havde for i mc-tøjet! - Vi fandt en lille hyggelig by, hvor hotellet serverede en skøn wienerschnitzel med champignon i flødesovs. Lækkert!

Har nu tjekket diverse vejrudsigter for nordgående kørsel på fredag. Den lille by - Cursdorf, hvor vi havde booket 5 overnatninger er skiftet ud med Bamberg og hotel midt i byen. Vejret var simpelthen for koldt i Thüringer Wald alle fem dage. Så altså skiftet ud med 3 overnatninger i Bamberg. Det glæder vi os til - og godt vejr i Bamberg alle dagene.

Vi har igen spist hjemme med god øl og diverse pølse/ost med akkompagnement fra naboen med "Biermusik" for fulde gardiner - åbent vindue. Naboen overfor råbte til os, at selv kattene kunne han holde væk med den musik! Så har vi prøvet det - he-he.

I skrivende stund er det overskyet ved Rhinen - Bacharach - og vi overvejer en tur på Rhinen, den sidste dag her, i morgen.
Kærlige hilsner til de trofaste læsere af
"Hedetour'ne" - Mette
tirsdag 07 juli 2015

Dag 5 af hedetouren: Ned i gear, og til Rüdesheim

on 07 jul : 18:43  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Her er lidt omtale af dag 5, hvor vi efter en dejlig morgenmad serveret af den altid friske Mette kørte ned til færgen, der lige var sejlet. Bedst som vi var ved at vende om for at tage en anden færge kommer ham der klipper kanterne på kajen hen og siger vi skal bare blive her, for den kommer igen om 15 minutter, og hvem siger at færgen længere ned ad Rinen ikke også lige er sejlet når vi kommer derned? Vi takkede ham behørigt og roste ham for hvvor pæne kanterne blev når han klippede dem, og han takkede mange gange......

1 Resized

2 Resized

Der er ikke tid til kaffe på færgeoverfarten over Rinen, og en halv time senere kunne vi begynde at lede efter en parkeingsplads i Rüdesheim, der efter turguidens udsagn skulle være noget af det smukkeste, ældste og bedst bevarede, og jeg skal komme efter dig.
Men som man ser i bileldet herunder kan man ikke engang få sin kaffe i fred på fortovsrestaurenten, der bliver ikke pjattet med noget i Rüdesheim, her vander man blomster med UNIMOG ! den har mange meget lave gear, og chafutten vvar nok bedre vant til sin mercer 220, så det gik ikke stille for sig....
3 Resized

Og resten af indre by er lisså larmende med en uskøn blanding af turistoverrendte gyder og slipper og almindelig travl hverdagstrafik, og hvor der er en hektisk stemning af "har vi nu set det hele"... puha !

Vi valgte at slippe ud af det hurtigst muligt, og fik en dejlig frokost på en stille skyggefuld restaurant (omelet med skinke og ost og en dejlig salat) og så hjemad igen.

Værtsmutter havde allerede advaret om ekstremvejr med haggl så store som golfbolde, så vi fik ryddet lidt til side i hendes garage, og her står bimmeren nu i læ for regn og vind, der dog er udeblevet ind til videre, men hvad - sicher ist sicher som svenskerne siger.

Det var vist alt for i dag - mange hilserner fra Mette og Arne, der er kommet godt ned i gear, og derfor kan beskæftige sig med de mere nære og vigtige ting, uden at give en dyt for at LA også gerne vil have dokumenterne fra Irak-kommisonen lagt frem... :-)
mandag 06 juli 2015

Pensionistdag - dag 4

on 06 jul : 14:34  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
Som Arne skrev, sluttede vi aftenen i Unna på en rigtig god restaurant, som den unge receptionist på hotellet anbefalede til os. Og den VAR god!

I dag stod vi op og kørte i pensionisttempo det meste af formiddagen. Dog skulle Arne lige ud på en godt 6 kilometer løbetur langs Rhinen (jeg holder ferie), inden vi tog MC'en til Oberwesel, hvor vi provianterede hos Rewe sammen med 100 pensionister! Så køleskabet er nu fyldt op med vin, øl, macadamia, ost, pølse etc. I aften spiser vi hjemme - delikatesse pølser, salater, Røsti og god vin.

Som I kan se på billedet bor vi ganske smukt her ved Rhinen. Frau Geier holder det hele pænt og nysseligt.

Over middag kørte vi en kort tur til borgen Schoenburg, som også huser hotel og en restaurant med en formidabel udsigt. her skulle vi have indtaget vores frokost, men desværre stod der et skilt på døren, at restauranten havde lukket! Æv - heldigvis var udsigten formidabel.

Og Arne poserer jo fint.

Vi fandt et rigtig hyggeligt sted nede i Oberwesel, hvor de havde en japansk ahorn i en krukke. Den plante skal vi bare have fat i, når vi kommer hjem. Aldeles smuk.
Nu kun tilbage at melde, at vejret siger 30 grader i morgen - passer sikkert til en sejltur langs Rhinen?!

Håber alle har det prima hjemme, selv om vi kan se, at vejret ikke er helt så godt mere - men til at "ånde" i igen.

Hilsner fra "Hedetour'ne"
udskrifts venlig Lav denne nyhed til pdf

3. dags genvordigheder og highlights

on 06 jul : 13:38  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
I går - søndag - på vores 3. dag af turen der nu er døbt "Hedetouren" stod vi op til en himmel der, mens vi spiste morgenmad, antog en dybere og dybere blymørkeblågrå farve. Vi kunne efter en formidabel morgenmad se på vejrfilmen over DE at trak et stort uvejrssystem fra nordvest dder i løbet af dagen ville brede sig mod sydøst for til sidst at dække hele tyskland.
Tyskland 2015 4
Så med Bimmeren læsset var det kun at afvente et ophold i slagregnen og i fuld regnvejrsmundering sætte af fra hotel Katharinenhof i Unna.
Den første times tid var vi da også glade for regntøjet, men lidt senere havde vi overhalet uvejrsfronten på vej sydover, og smed det igen, hvilken lettelse og fornøjelse, for nu trængte varmen sig på igen. På vej mod de 38c besluttede vi at trille de sidste km til Bacharach ad landevejene hvor der er lidt mere skygge at finde. Under motorvejsbroen et sted hvor vi ppausede igen kommer der så lige en ældre herre og parkerer bagved os i en ældre Golf. Han checker nummerplalden: "Aus Danemark, ja?" Jojo den er god nok, vi er fra Danmarrk, og så stikker han Mette en plastpose som hun forsigtigt kigger ned i - en bakke nyplukkede jordbær fra marken i nærheden! Hold da op, men dem syntes han vi skulle ha´han glædede sig altid over at det nu var muligt at rejse på kryds og tværs i EU, og han havde ligget i garnison sammen med nogle danske soldater for mange år siden, og det var da meget rørende, hans fornøjelse også ganske ægte...
Tyskland 2015 5
De sidste km gennem kuperet landskab før vi rammer Schulstrasse 9 i Oberdiebach tær på Bacharach blev overstået med sveden drivende ned ad ryggen, og vi blev modtget af frau Diebel, som ikke vidste alt det gode hun kunne gøre for os - "Habt ihr nivcht fur frustuck eingekauft?" jamen så smutter hun ovenpå og henter lidt af hvert så vi kunne starte dagen i dag på ordentlig hvis med brotchen, smøreost, hjemmelavet jordbærmarmelade og dejlig kaffe, serveret af min dejlige viv, dog ikke på sengen ;-)

Mvh - Mette og Arne på Hedetour i Tyskland.
Tyskland 2015 6
lørdag 04 juli 2015

39,5 grader kræver bussinesclass og aircon

on 04 jul : 15:19  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item
I går var der ingen wifi og ingen aircon på det hotel vi checkede ind på i Stade.
Det var ellers en dag med støt stigende temperatur, og fornøjlsen ved at trille landevej blev lidt forpurret af at skulle køre langsomt gennem de mange ssmåbyer, endsige holde stille ved lysreguleringer. Vi tog færgen over Elben ved Gluckstadt til Wishhafen, og der er det en kæpefordel at komme med MC. Der var vel 4 km. kø ned til færgelejet, men den kørte vi forbi, og stillede os i første parket, og fik da også lov at køre om bord som de allersidste på den færge der lige skulle til at afgå. I bil havde det taget timer at komme over, mne det skyldtes nok også at elbtunnellen er lukket disse dage for renovering.....
Tyskland 2015 1
Så i dag blev det alligevel lidt for langsommeligt (og lummert) det hele, så de sidste 150 km her til Unna kørte vi på A284 tror jeg nok det var, det er noget der rykker, men til gengæld har vi så kun små 3 timers motorvejskørsel tilbage til Bacharrach hvor vi har planlagt at blive i 5 dage og se hvad der er dernede - måske også Burg Eltz (?)
Tysklandd 2015 2
Nu er også Mette færdig i badet på vores bussinessroom med aircon (vi har fortjent det) og om lidt går vi i byen i Unna. Der er gågade lige om hjørnet oog ser ret hyggeliigt ud.

Jeg prøver at pynte lidt på denne tekst med lidt billeder, hvis ikke det lykkes går det nok også.

Hilsen fra Mette og Arne på tour i heden ;-)

Tyskland 2015 3
tirsdag 30 juni 2015

Turen i år går til Bacharrach og Cursdorf, og hjem over øerne

on 30 jun : 15:20  Posted by aclo  Category: Tyskland over Øerne 2015  Comments are turned off for this item